Zeeuwse gemeenten passen bestaande parkeergarages niet aan, ondanks een waarschuwing van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV). Bij de bestaande parkeergarages is nog te weinig rekening gehouden met de toename van het aantal elektrische auto’s en het risico voor brand in die auto’s. Volgens de Veiligheidsregio Zeeland zou een sprinklerinstallatie al enorm helpen.
Het NIPV baseert haar waarschuwing op de volgende cijfers: in Nederland rijden nu 9,4 miljoen auto’s. Daarvan zijn er 930.000 hybride of elektrisch. Dat is bijna 10 procent. Vijf jaar geleden was dat nog 3,7 procent. Daarnaast is het aantal branden met elektrische auto’s gestegen van 58 in 2021, naar 201 in 2024. Als binnen een paar jaar de helft van alle auto’s elektrisch is, kan het een keer flink misgaan, vooral in parkeergarages, zegt het instituut.
Lees hier het volledige bericht op omroepzeeland.nl
ExcelAir stelt dat plaatsen van sprinklerinstallaties in bestaande parkeergarages vaak geen realistische oplossing is. Dit heeft zowel technische, financiële als praktische oorzaken.
1. Bouwkundige beperkingen
Sprinklerinstallaties vereisen een uitgebreid leidingenstelsel, waterreservoirs en pompinstallaties. In bestaande parkeergarages is hier meestal geen ruimte of constructieve capaciteit voor. Vaak zijn plafonds te laag, installatieruimten te klein en is er onvoldoende toegang om de installatie aan te leggen zonder ingrijpende verbouwing.
2. Geen waterretentie of afwatering voorzien
Bij het gebruik van sprinklers komt veel water vrij. Bestaande parkeergarages zijn hier zelden op ontworpen. Er is vaak geen waterretentie- of afvoersysteem dat dit aankan, wat kan leiden tot wateroverlast, kortsluiting of schade aan voertuigen.
3. Hoge kosten en beperkte subsidiemogelijkheden
De installatie van een sprinklersysteem in een bestaande garage is kostbaar , vaak tientallen tot honderdduizenden euro’s per locatie. Voor gemeenten of VvE’s zonder structurele brandveiligheidsproblematiek ontbreekt hiervoor doorgaans het budget, zeker als er geen wettelijke verplichting of financiële ondersteuning vanuit het Rijk is.
4. Beperkt effect bij EV-branden
Hoewel sprinklers nuttig zijn bij traditionele voertuigbranden, zijn ze beperkt effectief bij brand in een elektrische auto. Een lithium-ion batterijbrand is moeilijk te blussen, en sprinklerwater koelt nauwelijks effectief door tot in het batterijpakket. Het risico op thermische runaway blijft bestaan.
Een snel reagerend branddetectiesysteem welke de laadvoorzieningen afgeschakeld is een absolute must in iedere parkeergarage. En zeker ook in parkeergarages waar geen branddetectiesysteem verplicht is op basis van wet- en regelgeving.