Oplaadpunten voor elektrische auto’s in parkeergarages ongewenst?

Autobrand te Ede

Enschedeër Herman Meijer woont sinds 2016 in een huurappartement aan de Brouwerijstraat op Roombeek. Bij zijn huurflat hoort een eigen parkeerplek in de belendende parkeergarage. Meijer beschikt over een plug-in hybride auto. Maar in de acht etages tellende parkeergarage is nog altijd geen oplaadpunt voor elektrische auto’s.

Meijer (70) is daarover nu al drie jaar in overleg met Parkeerbeheer van de gemeente Enschede en de vereniging van eigenaar (VVE). Boos is hij niet, wel verbaasd en verwonderd. „Hoe kan het dat we allemaal ons steentje moeten bijdragen aan klimaat en milieu, maar dat we daarvoor niet de faciliteiten krijgen?”

Veiligheid gaat voor alles
Jeroen ter Bekke reageert namens de gemeente in deze kwestie. „Het Parkeerbedrijf gaat 4 E-laadvoorzieningen in de Brouwerijgarage aanleggen. De beoogde plek op dek 4 ter hoogte van de loopbrug naar de appartementen, is door recente ontwikkelingen en na afstemming met de brandweer ernstig ter discussie gesteld”,

Lees hier het volledige artikel

Bron: website Tubantia

Inmiddels zijn er ondertussen in veel gemeenten al laadpalen voorzien in parkeergarages.  De trend is dat veel publiek toegankelijke parkeergarages groter dan 1.000m2 worden voorzien van een sprinklerinstallatie in het kader van gelijkwaardigheid. Met de opkomst van elektrische voertuigen is het de vraag of dit wel uitsluitend de juiste toepassing is. De toepassing voor een Rook Warmte Afvoer installatie kan een beter of aanvullend alternatief op een sprinklerinstallatie zijn.  Een sprinklerinstallatie beheerst wel de brand maar voert niet de rook en warmte af. Een brand in de batterijen van een elektrische auto duurt immers meerdere uren, is bovendien niet te blussen met water  en produceert veel rook.  ExcelAir is specialist op het gebied van RWA systemen in parkeergarages en kan u derhalve uitstekend adviseren bij het ontwerp van deze garages.