Hybrides vliegen vaker in brand dan elektrische auto’s en benzineauto’s samen

Elektrische auto’s hebben een slechte naam, maar het zijn vooral hybride modellen die relatief vaak in brand vliegen. Dat blijkt uit een nieuwe studie van een grote Amerikaanse autoverzekeraar.

Volgens analisten van AutoInsuranceEZ vliegen hybrides per 100.000 verkochte auto’s zelfs vaker in brand dan elektrische auto’s en auto’s met een verbrandingsmotor samen. Ze namen gegevens van de National Transportation Safety Board en vergeleken die met verkoopgegevens per autocategorie.

Waarom hybrides relatief vaak in brand vliegen, is niet bekend. Wel is zeker dat er bij plug-in-hybrides veel wordt gevraagd van de kleine accu’s. Vaak moeten ze de eerste 10 of 20 kilometers de gehele auto voortstuwen totdat de benzinemotor het overneemt. Als de software dat niet goed regelt kan de accu een opdonder krijgen, waardoor eenmaal aan de laadpaal de elektriciteit niet wordt opgeslagen, maar wordt omgezet in warmte. Tot de accu zó heet wordt dat er brand ontstaat.

Het bovenstaande artikel is te lezen op de website van het AD.

ExcelAir stelt dat het daarom erg belangrijk is dat dergelijk branden tijdig ontdekt worden. Het realiseren van individuele laadvoorzieningen welke niet afgeschakeld kunnen worden door een brandmeldinstallatie zijn een potentieel gevaar voor iedere garage en vormen een serieuze bedreiging voor boven gelegen appartementen. ExcelAir pleit daarom dat iedere parkeergarage voorzien dient te worden van een brandmeldinstallatie.  Een autobrand maakt namelijk geen onderscheid tussen een garage waarin er geen branddetectie systeem verplicht is (<1.000m2) en een garage waar dit wel verplicht is. Wij adviseren u graag.