De bewoners van de appartementen boven de parkeergarage hadden een zeer onrustige nacht achter de rug op 24 j.l. Het brandalarm heeft hen gedurende de hele nacht wakker gehouden, met als gevolg een beroerde nachtrust voor honderden Arnhemmers. Het alarm werd voor het eerst opgemerkt om 01.30 uur en heeft sindsdien onafgebroken geloeid. De herhaalde oproep om het gebouw te verlaten via de nooduitgang heeft ervoor gezorgd dat veel bewoners zich zorgen maakten over een mogelijke noodsituatie. Dit heeft geleid tot stress en angst bij velen. APCOA, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het beheer van de parkeergarage, heeft aangegeven dat er hard wordt gewerkt om het alarm uit te schakelen. Echter, tot 10.00 uur in de ochtend was dit nog niet gelukt. Een medewerker van een nabijgelegen tandartspraktijk bevestigt dat het alarmgeluid al aanwezig was toen zij om 08.00 uur arriveerden.
Het incident laat zien hoe belangrijk het is dat alarm- en beveiligingssystemen goed worden onderhouden en regelmatig worden getest om dit soort overlast te voorkomen. Het niet acceptabel dat honderden mensen een slapeloze nacht moeten doorstaan vanwege een defect brandalarm. Gelukkig werd het alarm uiteindelijk rond 11.30 uur uitgeschakeld, maar de schade was al aangericht. Veel bewoners zullen vermoeid zijn en mogelijk last gehad hebben van de stress die deze situatie heeft veroorzaakt.
Nog belangrijker is dat er bij dergelijke alarmen een juiste alarmopvolging plaatsvindt. ExcelAir heeft voor een groot deel van haar projecten met branddetectie met alarmopvolging geïmplementeerd, zodat klanten verzekerd zijn van een snelle inzet om ervoor te zorgen dat de rust weer terugkeert in het gebouw.
Lees hier volledige artikel op de site van gld.nl