Appartementencomplexen weigeren elektrische auto’s in garage uit vrees voor brand

Hoe groot is het brandgevaar als een elektrische auto in een parkeergarage wordt opgeladen? Tientallen verenigingen van eigenaren (VvE’s) zijn er als de dood voor en verbieden laadpalen in de gemeenschappelijke parkeergarage. Nog veel meer VvE’s hebben plannen voor laadpalen in de garage voorlopig in de koelkast gezet.

Iedere bestuurder van een Vereniging van Eigenaren kent de tv-beelden van vorig jaar februari. Een oud-brandweerman laat zien hoe een elektrische terreinwagen in een mum van tijd een vuurzee maakt van zijn garage. Zomaar, tijdens het opladen. Wat zou er gebeuren als dat hún garage onder het appartement complex was? Brandweer Nederland waarschuwde overheden en parkeerbedrijven een paar maanden later voor de gevaren van het parkeren en opladen van elektrische auto’s in parkeergarages. Gebouwen zouden niet berekend zijn op een felle brand van een elektrische auto. Wie ieder risico wilde mijden, kon stallen en laden in de garage beter niet toestaan. Of laadpalen bij de uitgang installeren, zodat een auto eenvoudig naar buiten gesleept kan worden in geval van nood. Of in een kuil die vol water gezet kan worden, als een elektrisch voertuig vlam heeft gevat.

Het bovenstaande artikel is te lezen op de website van het AD.

ExcelAir stelt dat een elektrische auto weigeren in een parkeergarage natuurlijk niet de oplossing is gezien de gestage toename van elektrische auto’s.  Het mogelijke brandgevaar ontstaat juist bij het laden van elektrische voertuigen.  ExcelAir heeft hier een duidelijk zienswijze over en heeft hier al eerder op deze site aandacht aan besteed in een nieuwsartikel.